The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
W związku z potrzebą opracowania nowej wersji samochodu patrolowo-interwencyjnego, wykonano badania symulacyjne poprzedzające projekt wstępny pojazdu. W niniejszym artykule przedstawiono, niektóre wyniki badań symulacyjnych samochodu w wersji medycznej, pozwalające na ocenę dynamiki pojazdu oraz jego zachowania się podczas wykonywania manewrów na drodze.
Jednym z problemów spotykanych w trakcie projektowania maszyn rolniczych jest umożliwienie przewidywania już na wczesnych etapach projektowania zachowania agregatu składającego się z ciągnika i połączonej z nim maszyny. W pracy przedstawiono koncepcję modelu matematycznego, który może posłużyć do takich analiz. Podjęto próbę zastosowania go do zestawu ciągnik - automatyczna sadzarka do ziemniaków...
W artykule przedstawiono metodę ustalenia czasu pracy kierowcy taxi w wybranej korporacji. Określono czas jego pracy i odpoczynku w okresie wybranych trzech miesięcy. Dokonano analizy wpływu czasu pracy kierowcy taxi na stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Wypadki z udziałem pojazdów ciężarowych, stanowią mały procent ogólnej liczby zdarzeń drogowych, jednak ich skutki są często bardzo tragiczne. Zestaw ciągnik - naczepa, wykonujący manewry na drodze, jest w sposób szczególny narażony na niebezpieczeństwo utraty stateczności. W artykule przedstawiono badania eksperymentalne polegające na wykonywaniu manewru zmiany pasa ruchu zestawu ciągnik - naczepa...
W artykule poruszono problem niepewności modelowania zderzenia i ruchu pozderzeniowego pojazdów, która pojawia się wówczas, gdy różne modele tego samego zjawiska fizycznego generują zróżnicowane wyniki. Zagadnienie to jest szczególnie istotne w rekonstrukcji wypadków drogowych, przy konieczności porównywania wyników uzyskanych za pomocą różnych programów symulacyjnych.
Referat nawiązuje do idei stworzenia systemu wspomagającego ruch krzywoliniowy. Zaproponowano koncepcję wspomagania realizacji ruchu krzywoliniowego w oparciu o zasadę "postrzegania manewru jako całość". Przedstawiono wyniki badań symulacyjnych, które umożliwiły opracowanie zbioru parametrów wymuszenia przykładanego do kierownicy.
W artykule przytoczono rekonstrukcję zdarzenia polegającego na potrąceniu pieszego przez samochód osobowy. Pokazano szablonowe rozwiązanie problemu oparte na dowodach osobowych oraz rozwiązanie alternatywne.
W artykule zawarto krótką charakterystykę badań sposobu postrzegania oraz czasu zauważenia przeszkody przez kierowcę przeprowadzonych w symulatorze. Dokonano oceny zmiany postrzegania przez kierowców pojawiającej się przeszkody w zależności od odległości od niej. Dokonano analizy wartości czasów zauważenia przeszkody w przypadku pojawienia się jej z lewej i prawej strony drogi.
W artykule została przedstawiona pewna koncepcja dotycząca oceny jakości kierowania pojazdu. Autorzy proponują, aby przy realizacji konstrukcyjnej wspomagania układu kierowniczego jako jedno z kryteriów używanych do oceny wartości współczynnika wzmocnienia wprowadzić wysiłek kierowania. Dla określenia wartości wysiłku kierowania metodyka badań układu kierowniczego powinna, według autorów, zostać rozszerzona...
W artykule przedstawiono kinematykę ruchu głowy manekina Hybrid II, którą sporządzono na podstawie próby zderzeniowej wykonanej w PlMot. Na podstawie dostępnych materiałów przeprowadzono analizę kinematyki ruchu czterech typów mechanicznych zagłówków aktywnych. Dokonano oceny działania tych zagłówków.
W referacie przedstawiono wyniki badań doświadczalnych przyczepy z pojemnikiem przeciwodłamkowym przeznaczonej do przewożenia nievvypałów i niewybuchów.
Kierowanie pojazdem to czynność zadaniowa, wymagająca od kierowcy określonych kompetencji, w skład których wchodzą: wiedza, umiejetności oraz specyficzne cechy psychiczne. Kompetencje te są względem siebie komplementarne. Każdy kierowca powinien posiadać wiedzę dotyczącą przepisów ruchu drogowego, obsługi pojazdu, itp. Oprócz wiedzy merytorycznej powinien on także posiadać umiejetność kierowania pojazdem,...
Zależność pomiędzy siłami działającymi na nadwozie a jego deformacją zawiera informacje o jego sztywności podczas zderzenia. Wyniki testów zderzeniowych pokazują wysoką zmienność wartości sił, rejestrowanych np. przez czujniki bariery, przez cały czas zgniatania nadwozia. W pracy dokonano analizy sił działających na samochód podczas jego uderzenia czołowego w sztywną barierę. Uwagę zwrócono na różnice...
W referacie przedstawiono podstawowe zasady wykonywania zdjęć do dokumentacji fotograficznej miejsca wypadku drogowego i uszkodzonego samochodu. Następnie opisano sposoby wykonywania zdjęć pozwalające w sposób precyzyjny odtworzyć wymiary i kształty śladów pozostawionych przez uczestników zdarzenia drogowego. Omówiono głównie metody komputerowe, za pomocą których przeprowadzono transformacje fotogrametryczne...
W pracy przedstawiono charakterystykę programów wspomagających rekonstrukcję zdarzeń drogowych, opracowanych przez firmę Cyborg Idea. Opis usystematyzowano przyjmując kryterium możliwości (stopnia specjalizacji) programu, poczynając od programów o dużym stopniu specjalizacji opisujących wąski wycinek zagadnień związanych z rekonstrukcją zdarzeń drogowych (Slibar), a kończąc na programie symulacyjnym...
W pracy przedstawiono metodykę i specyfikę badań stateczności i kierowalności motocykla oraz metodykę opracowania wyników prowadzacą do wyznaczenia szeregu wskaźników oceny dynamiki poprzecznej tego pojazdu. Dla ilustracji przedstawionej teorii pokazano wyniki wybranych prób eksperymentalnych stateczności i kierowalności, między innymi jazdy slalomowej, pojedynczej zmiany pasa ruchu i U-testu.
Artykuł przedstawia wyniki obliczeń symulacyjnych dotyczących rekonstrukcji ruchu samochodu za pomocą zapisów urządzeń typu ADR/EDR. Dotychczasowe publikacje na ten temat wskazują, że w przypadku stosowania typowych na dzień dzisiejszy rozwiązań ADR mogą pojawiać się (wskutek ich uproszczeń) istotne różnice między wynikami rekonstrukcji, a rzeczywistym ruchem pojazdu. W tym artykule przedstawiono...
W pracy przedstawiono wyniki badań procesu hamowania koła ogumionego samochodu ciężarowego średniej ładowności w obecności znoszenia bocznego i działania układu przeciwblokującego ABS. Przedstawione wyniki pomiarów pokazały wpływ procesu znoszenia bocznego na przebieg zmniejszania wartości prędkości kątowej koła oraz skracanie czasu uaktywnieniu układu ABS wraz ze wzrostem kąta znoszenia koła. Stwierdzono...
W artykule zaprezentowano wstępne wyniki otrzymane podczas badań modelowych prób zderzeniowych. Zostały one uzyskane przy wykorzystaniu opracowanego i zbudowanego w Instytucie Pojazdów, Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn Politechniki Łódzkiej stanowiska pomiarowego do symulacji zderzeń oraz zjawisk im towarzyszących. W skład stanowiska wchodzi redukcyjny model pojazdu, tor jezdny z precyzyjnym pozycjonowaniem...
W artykule przedstawiono model pojazdu członowego z kierowanymi kołami znacznie uproszczony. Pojazd składa się z ciągnika siodłowego dwuosiowego i naczepy jednoosiowej wykorzystywanej do przewozu dłużyc. Rozwiązanie układu równań ruchu pozwoliło na określenie zależności między kątami skrętu kół przednich i tylnych ciągnika i naczepy, prędkością przemieszczania się środka masy ciągnika i naczepy a...
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.